הצלחה בעסק ובחיים תלויה במידה רבה ביכולת שלנו לדעת מה אנחנו רוצים מעצמנו. קביעת יעדים חכמים לפי שיטת SMART עוזרת לנו ליצור את המיקוד הנדרש להשגת המטרות שלנו.

על פי שיטה זו, המטרות והיעדים שאנחנו קובעים לעצמנו בעסק או בחיים צריכים להיות חכמים. המילה "חכם" באנגלית היא SMART, והיא מהווה ראשי תיבות למאפיינים שעל היעדים שלנו לכלול. קביעת יעדים חכמים משרתת אותנו נאמנה כדי להביא אותנו להצלחה שאנו מבקשים לעצמנו.

S – קביעת יעדים חכמים וספציפיים (Specific)

ראשית, על המטרות שלנו להיות ספציפיות. עלינו להגדיר במדויק מה אנחנו רוצים לבצע, מתי, באיזה אופן ואיזו פעולה אנחנו מתכוונים לנקוט כדי להגשים את היעד. במקום רצון כללי כמו "אני רוצה לרדת במשקל", מטרה ספציפית תהיה: "תוך שנה מהיום אני יורד ב-15 ק"ג על ידי תזונה דלת קלוריות ופעילות אירובית 3-4 פעמים בשבוע."

M – קביעת יעדים ניתנים למדידה (Measurable)

כדי להבטיח קביעת יעדים חכמה על היעדים שלנו להיות מדידים. יעדים ניתנים למדידה מאפשרים לנו להתנהל בקלות רבה יותר ולעקוב אחר ההתקדמות שלנו. בדוגמה הקודמת, הגדרה של 15 ק"ג היא יעד מדיד שמצביע בבירור על הצלחה או על מידת ההתקדמות.

A – קביעת יעדים ברי השגה (Attainable)

על היעד שלנו להיות בר השגה ביחס למצב הנוכחי שלנו. עדיף להתחיל ממשהו קטן ובר השגה מאשר לקבוע יעד בלתי מציאותי שעלול להוביל לאכזבה. למשל, במקום לקבוע יעד "להיות מיליונר תוך שנה", יעד ריאלי יותר עשוי להיות: "ליצור הכנסה פסיבית של 100,000 ש"ח תוך 5 שנים מהיום."

R – קביעת יעדים רלוונטיים (Relevant)

היעדים שלנו צריכים להתאים ולהיות רלוונטיים למשיכות הטבעיות שלנו ולתחושת הייעוד שלנו בחיים. תשוקה בוערת לא יכולה לצמוח על קרקע נטושה. לכן, חשוב לבחור יעדים שמתאימים לערכים ולשאיפות האמיתיות שלנו. איך עושים את זה? שאלו את עצמכם האם היעד רלוונטי עבורי? איך הוא קשור לחיים וליעוד שלי?

T – קביעת יעדים בגבולות זמן מוגדרים מראש (Time-Sensitive)

כל לקבוע יעדים באופן חכם, כל המטרות חייבות לקבל מימד של זמן. אלמנט זה מונע מאתנו סחבת ודחיית הביצוע של מה שקבענו לעצמנו. חשוב לקבוע תאריך יעד ספציפי, כמו "תוך חצי שנה מהיום" או "עד סוף השנה הבאה".

בנוסף, מומלץ לנסח את המטרות בזמן הווה, למרות שהן מתייחסות לעתיד. למשל, במקום "אני רוצה לרדת במשקל", נשתמש בניסוח "אני יורד במשקל". זה יוצר רושם חזק יותר על התת-מודע שלנו ומחזק את המחויבות שלנו למטרה.

לסיכום, שימוש בשיטת SMART לקביעת יעדים חכמים מאפשר לנו ליצור מטרות ברורות, מדידות ובנות השגה. השיטה מגבירה את הסיכויים שלנו להצליח ולהגשים את היעדים שהצבנו לעצמנו, הן בחיים האישיים והן בעסקים.

אולי יעניין אותך גם איך אימון עסקי יכול לעזור לך ולעסק שלך?