הצלחה בעסק ובחיים תלויה במידה רבה ביכולת שלנו לדעת מה אנחנו רוצים מעצמנו. שיטת SMART לקביעת יעדים חכמים עוזרת לנוליצור את המיקוד הנדרש.

על המטרות והיעדים שאנחנו קובעים לעצמנו בחיים או בעסק, לפי שיטה זו, להיות חכמים. באנגלית, חכם ראש תיבות S.M.A.R.T. ואלו הם ראשי תיבות של מאפיינים שעל היעדים שלנו לקבל, כדי לשרת אותנו נאמנה ולהביא אותנו להצלחה שאנחנו מבקשים לעצמנו.

 

S – יעדים ספציפיים (Specific )

M – יעדים ניתנים למדידה (Measurable )

A – יעדים ברי השגה (Attainable )

R – יעדים רלוונטיים (Relevant )

T – יעדים בגבולות זמן מוגדרים מראש (Time-Sensitive )

 

אז בואו נבדוק, האם היעדים שלכם הם S.

S – יעדים ספציפיים

ראשית כל על המטרות שלנו להיות ספציפיים. עלינו להגדיר במדויק, מה אנחנו רוצים לבצע, מתי, באיזה אופן ואיזו פעולה אנחנו מתכוונים לנקוט כדי להגשים את היעד

לכן רצון כללי בתחום הבריאותשיכול להישמע: "אני רוצה לרדת במשקל”, חייב להפוך למטרה ספיציפית ומבוררת כמו..

דוגמה א'

"תוך שנה מהיום אני רוצה לרדת ב-15 ק"ג ע"י תזונה דלת קלוריות ופעילות איירובית כגון הליכה ותרגילי כושר 3-4 פעמים בשבוע.”

 

עצירת ביניים:

קחו לכם דקהעצרו את קריאה ובחנו את היעדים הנוכחיים שלכםנסו כבר עכשיו ליישם את העקרון הבמטרות שלכם.

 

M – יעדים מדידים

 על היעדים להיות מדידים. יעדים שניתנים למדידה מאפשרים לנו להתנהל הרבה יותר בקלות. מה שאפשר למדוד, אפשר לנהל ולאמוד את התקדמותו. בדוגמה הקודמת, הגדרה של 15 ק"ג הינו יעד מוגדר שמצביע על הצלחה. לכן אם בשלב מסוים, הצלחנו להוריד רק 7 ק"ג, אנחנו בוודאות יכולים להגיד שלמרות שלא הגענו ליעד הסופי שלנו, הרי אנחנו בהחלט התקדמנו.

בואו נבחן דוגמא נוספת, בתחום הזוגיות

במקום – "אני רוצה בן/בת זוג". יעד ראוי יראה ככה

דוגמה ב'

"אני רוצה להתחתן עם בחורה בת גילי או קטנה ממני בשנתייםתוך ½ שנה מהיום."

עצירת ביניים:

האם היעדים שלכם הם M? קחו לכם דקהעצרו את קריאה ובחנו את היעדים הנוכחיים שלכםנסו כבר עכשיו ליישם את העיקרון ה-M במטרות שלכם.

 

בנוסף על היעדים שלנו להיות A..

A – יעדים ברי השגה

על היעד שלכם להיות בר השגה ביחס למצב הנוכחי שלכם. עדיף להתחיל ממשהו קטן ובר השגה מאשר לקפוץ על כל העוגה ובסוף לא לטעום ממנה פירור. טעות זאת חוזרת על עצמה אינספור פעמים בתחום. אני שומע המון אנשים שקובעים לעצמם יעדים בתחום הפרנסה, כמו אני רוצה להיות מיליונר לקרת סוף השנה. אמנם כשבוחנים את המצב הכלכלי הנוכחי שלהם ואמצעים שנמצאים ברשותם (כולל ידע, יכולת, מוטיבציה, משאבים כלכליים ועוד), רואים שהם לא לוקחים בחשבון את העבודה ואת המשאבים הנדרשים שצריך להשקיע כדי להגיע ליעד כזה. למעשה קביעת יעד חסר פרופורציות מעין זה, מהווה מעין תחבולה עצמית של האדם כלפי הצלחתו בעמידה ביעדיו.

מה לדעתכם יקרה לאדם שבתקופה שהציב לעצמו לא הגיע ליעד שקבע? נכון מאד, קרוב לודאי שהוא יתקפל, ירגיש חוסר בטחון.. או לחלופין יכנס לדפוס של שקר עצמי – יקבע לעצמו יעד חדש בתחום אחר, (התירוץ הנפוץ, זה לא בשבילי לדוגמא). אבל תוך כדי ניסיונות חוזרים ונשים, התחושה שברקע תתלוה עם ואתן חוויות שאנחנו לא רוצים לחוות. וכמו שאתם רואים אפשר למנוע אותם בקלות, באמצעות קביעת צעדים ומטרות שאפשר לעמוד בהם, ובמקרה הקיצוני שיהיו מעט מאתגרות כדי להשאיר טעם טוב בהשלמתו.

לכן, בדוגמה בתחום הכסף, אם אתם נמצאים ממש בתחילת דרככם לדוגמא בתחום האינטרנט ומתכננים לפתח קו של מוצרי מידע, במקום יעד "אני רוצה להרוויח מיליון שקל בסוף השנה” יהיה הרבה יותר מושכל לקבוע יעד כמו

דוגמה ג'

אני רוצה ליצור הכנסה פסיבית בגודל של 100,000 ש"ח תוך שנים מהיום באמצעות מכירה של מוצרי מידע איכותיים דרך האינטרנט.

 

עצירת ביניים:

האם היעדים שלכם בר השגהעצרו לרגע קריאה ובחנו את היעדים הנוכחיים שלכםנסו כבר עכשיו ליישם את העקרון ה-A במטרות שלכם.

 

על היעדים שלנו להיות

R – רלוונטי

יעדים צריכים להתאים ולהיות רלוונטיים למשיכות הטבעיות שלנו. תשוקה בוערת לא יכולה לינוק, ליזון ולצמוח על קרקע נטושה. כדי לפתח התלהבות מעין זו אנחנו צריכים להתבסס ולקחת בחשבון תחושת האהבה שלנו למקצוע או תחום שבו אנחנו רוצים להצליח. תחושת הייעוד היא הכוונת המרכזית שלנו, והיא בהחלט קשורה לחיפוש שלנו אחר האושר שדיברתי עליו ששווים הרחבה נוספת וראו אור בחלק מהמאמרים שלי בנושא.

מאמר על האושר וערך העצמי

 עצירת ביניים:

בחנו את היעדים הנוכחיים שלכםהאם הם רלוונטייםעצרו את הקריאה ונסו כבר עכשיו ליישם את העיקרון ה-R במטרות שלכם.

 

ולבסוף היעדים שלנו צריכים לקבל ערך של T

T – גבולות זמן מוגדרים מראש

כמו שראיתם בדוגמאות לעיל, כל המטרות חייבות לקבל מימד של זמן. אלמנט זה מונע מאתנו סחבת ודחיית הביצוע של מה שקבענו לעצמנו. לדוגמא תוך ½ שנה מהיום, שנה או 5 שנים מהיום, החל משבוע הבא וכד'.

דבר נוסף בנושא הזמן, וזאת כדי להמנע מפרדוקס האשליה של העתיד מול ההווה, במקביל שהיעד שלכם מציב תאריך עתידי (כנ"ל בעוד ½ שנה, 5 שנים וכד'), נסחו את המטרה בזמן הווה. כלומר

בדוגמה א'

במקום "אני רוצה לרדת במשקל…", השתמשו בניסוח – "אני יורד במשקל…"

בדוגמה ב'

במקום "אני רוצה להתחתן…", השתמשו בניסוח –"אני מתחתן…”

בדוגמה ג'

במקום "אני רוצה ליצור הכנסה פסיבית…”, השתמשו בניסוח – "אני יוצר הכנסה פסיבית…”

הגדרה זאת יוצרת רושם מיוחד על התת המודע שלנו שיוצר את הכוונה כבר בזמן ההווה למימוש היעדים שהצבנו לעצמו בעתיד.

עצירת ביניים:

האם קבעת תאריך ליעדים שלכםעצרו את הקריאה ונסו כבר עכשיו להגדיר תאריך שבו אתם רוצים להגשים את המטרה שלכם.