רוב האנשים אינם מציבים יעדים בחיים. הסיבות לכך מגוונות: חוסר אמונה ביכולת להשיג, תחושת חוסר טעם, חוסר מודעות, היעדר זמן או פשוט היסח דעת. אפילו טכניקת SMART הפופולרית להצבת יעדים עסקיים חכמים לוקה בחסר, וגם אלה המשתמשים בה נוטים להזניח אותה. מדוע זה קורה? ומה ניתן לעשות אחרת?

מגבלות טכניקת SMART בהצבת יעדים

טכניקת SMART (ראשי תיבות של Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Time-limited) מוזכרת לעתים קרובות בנימה צינית ואף מזלזלת. מצד אחד, היא נחשבת לבסיס כמעט מובן מאליו בהצבת יעדים עסקיים. מצד שני, רבים מוצאים אותה לא תמיד שימושית.

SMART מציעה שמטרות בעסק או בחיים יהיו ספציפיות, ניתנות למדידה, ברות השגה, מציאותיות ותחומות בזמן. על פניו, היא אמורה ליצור בהירות, לסייע בהגדרת יעדים, לבנות דרך להשגתם ולמדוד את ההצלחה. אולם, לעתים קרובות, פירוט כזה של יעדים אינו עוזר, היעדים מתמסמסים, ואנשים שוכחים אותם לחלוטין.

למה החלומות לא מתגשמים?

הסיבה העיקרית לכישלון שיטת SMART טמונה בכך שהיא מציבה מטרות חיצוניות לחלוטין. לעתים, מנותקות מהחוויה הרגשית. מהמצב הפנימי שלנו. ומהיכולות הקיימות שלנו. הפער בין החוויה האישית לבין הצבת יעד נחשק דומה לפער בין הרגש והחוויה האישית שלנו לבין מה שהיינו רוצים שיהיה לנו.

כאשר קיים פער בין שיעור הקומה הנוכחי שלנו לבין היעדים הגדולים שאנו מציבים לעצמנו, נוצר נתק בין החוויה האישית (מה מגיע לי ומה לא) לבין החלומות שלנו. כתוצאה מכך, הצבת יעדים בשיטת SMART עלולה ליצור אכזבה, תסכול וקונפליקט פנימי. כאשר המטרות הופכות לציפיות שלנו, והציפיות אינן פוגשות את המציאות, אנו מתאכזבים והאנרגיה האישית שלנו יורדת.

חשיבות הצבת מטרות בחיים

מחקרים מדעיים מראים כי המטרות שאנו מציבים לעצמנו מעצבות את תפיסתנו. מטרה ממקדת את תשומת הלב שלנו ומסננת מתוך שפע המידע היומיומי את מה שחשוב ורלוונטי להשגת צרכינו.

בגישת ה-NLP, ההנחה "perception is projection" מדגישה כי תפיסתנו מגדירה את מה שנראה במציאות חיינו. כל יעד שאנו מציבים לעצמנו הוא תוצר של צרכים או רצונות שלנו, מודעים או לא מודעים.

הצבת מטרות ויעדים בחיים הופכת את התהליך הפנימי הזה למודע. היא מאפשרת לנו למקד את תשומת הלב על מה שבאמת חשוב, לערוך בירור פנימי ולתעדף דברים. כך, אנו יכולים למנוע קונפליקטים פנימיים מיותרים הנובעים מרצונות סותרים.

איך לשים יעדים בחיים שמתממשים מעצמם?

הפער בין הצבת יעדים לפי שיטת SMART לבין האופן שבו אנשים פועלים ומשיגים מטרות בחיים נובע מכך שאנו מציבים יעדים חיצוניים ללא שינוי פנימי מתאים. כאשר נוצר פער בין החוויה הפנימית לבין הדברים החיצוניים שאנו רוצים, הפנימיות שלנו מנצחת, והחיים החיצוניים נותרים ללא שינוי.

רוברט דילטס פיתח מודל הנקרא "רמות לוגיות של תרפיה", שהפך לאחד הכלים המרכזיים ב-NLP. המודל מציע מסע דרך שש רמות של האישיות:

  1. סביבה (מציאות פיזית גשמית סביבנו)
  2. התנהגות (הרגלים ודפוסי פעולה)
  3. כישורים (מיומנויות ויכולות)
  4. אמונות וערכים (במה אנו מאמינים ומה חשוב לנו)
  5. זהות (תפקיד שאנו בוחרים למלא בחיים)
  6. ייעוד או שליחות (מטרה גדולה יותר שאנו חיים למענה)

כאשר אנו עוברים דרך כל רמה ומגדירים מחדש את עצמנו, אנו יוצרים שינוי פנימי שמשליך על הסביבה החיצונית שלנו. כתוצאה מכך, הדברים שאנו חולמים עליהם יכולים להתגשם בקלות וכמעט ללא מאמץ.

סיכום

הצבת יעדים אפקטיבית דורשת יותר מאשר רק הגדרת מטרות חיצוניות. עלינו לעבור תהליך פנימי של הגדרה מחדש בכל רמות האישיות שלנו. כאשר אנו יוצרים שינוי פנימי, הוא מקרין החוצה, וחיינו משתנים בהתאם. באמצעות גישה זו, נוכל להציב יעדים שמתגשמים כמעט מעצמם, בקלות ובהנאה.

רוצים לקבל פרטים? רכשו את המדריך הגשמה על טייס ✈ אוטומטי בקישור הזה