לעתים קרובות אנשים שמגיעים לתהליכי אימון אישי, בין אם זה במטרה לקבל ליווי בעסק או לצלוח צומת חשובה בחיים שלהם, באים עם ניסיון חיים קודם. לא פעם ניסיון חיים מורכב, לא קל ומשמעותי מספיק בשביל לקבל התייחסות מיוחדת. הנקודה היא שיהיה זה מאתגר במידה רבה להתחיל תהליך חדש או ולבנות עתיד טוב יותר בתהליך קואצ'ינג רגיל, כשברקע אנחנו עדיין זוכרים או חווים את התמודדות שלנו עם העבר שלנו.

בין אם זה אובדן או משבר כלכלי שנמשך זמן ממושך, התעללות פיזית או רגשית שחווינו בילדות, פרידה או מחלה קשה במשפחה, חוויות אלו שוכנות בזיכרון שלנו ולעתים – בגוף ומקשות על תהליכי ליווי במקום לתמוך בהם. בפוסט הזה אני רוצה להתייחס לכל אותן חוויות לא נעימות, לעתים מכבידות על החווית הרווחה האישית שלנו בהווה, וכמובן, לתת מענה והמלצות איך להתמודד עם אותו ניסיון חיים "שלילי" כביכול, לפני שאנחנו שוקלים להתחיל בתהליך אימון אישי ולפתוח דף חדש בחיים שלנו.

מהי חוויה או ניסיון חיים שלילי?

חווית חיים שלילית היא כל אירוע או מצב הגורמים למצוקה, כאב או קושי משמעותיים בחיים שלנו. חוויות אלו יכולות להיות טראומטיות ולהשפיע לאורך זמן על הרווחה הנפשית, הרגשית והפיזית שלנו בהווה. דוגמאות לחוויות חיים שליליות עשויות להיות רבות ומגוונות. מאובדן של אדם אהוב, התעללות פיזית או רגשית בילדות, פיטורים, מחלה או פציעה חמורה, עד גירושין או התמוטטות מערכת יחסים, מאבק בהתמכרות או התמודדות עם דעות חברתיות קדומות.

בואו נבחן רק כמה מהם, רק בשביל להבין איך הם עשויים להשפיע עלינו

אובדן של אדם אהוב: לאבד מישהו קרוב יכול להיות חוויה טראומטית עמוקה. תקופת האבל יכולה להיות מכריעה ועלולה לגרום לתחושות של עצב, בדידות וייאוש. יכול לקחת זמן להסתגל לחיים ללא אדם אהוב, ותהליך האבל עשוי לכלול מגוון רגשות, כולל כעס, הכחשה ומיקוח.

התעללות פיזית או רגשית: חווית התעללות, בין אם היא פיזית או רגשית, עלולה להזיק מאד. זה יכול להוביל לתחושות של חוסר אונים, הערכה עצמית נמוכה וחוסר אמון באחרים. ההשפעות של התעללות יכולות להיות ארוכות טווח, וייתכן שייקח זמן להתאושש מהטראומה.

פיטורים או אובדן מקום עבודה: אובדן עבודה יכול להיות מקור משמעותי ללחץ, סטרס וחרדה. זה יכול לגרום ללחץ כלכלי ועלול להוביל לתחושות של חוסר התאמה או כישלון. אובדן מקום עבודה יכול גם לשבש את השגרה ואת תחושת הייעוד של אדם, מה שיכול להיות מאתגר לניווט בהווה ובעתיד הקרוב.

התמודדות עם חווית חיים שלילית יכולה להיות תהליך מורכב ומאתגר. אפשר לרפא את האבל ואת האובדן הכרוכים בה, להתקדם ולצמוח ממנה, אך חשוב לתת לעצמנו את המקום ואת הזמן המתאימים בשביל לעבד את החוויה. לכן לפני שנרוץ קדימה ונבחן אסטרטגיות איך להתמודד עם חווית חיים שלילית, שימו לב למספר נקודות הבאות:

קצב אישי בהתמודדות עם משבר

שוב להכיר בכך שכל אחד מתמודד עם חוויות שליליות בצורה שונה ובקצב שלו. אין דרך נכונה או לא נכונה להתמודד עם מצב קשה. אנשים מסוימים עשויים להזדקק ליותר זמן מאחרים כדי לעבד את הרגשות שלהם ולמצוא דרך להתקדם. חשוב להיות סבלני ועדין עם עצמך בתקופה זו.

כישורים או מיומנויות אישיות שהביאו אותך ואולי גרמו לחוויה שלילית

הרהור על כישורים, תכונות אישיות או העדר כאלו – שאולי תרמו לחוויה השלילית – יכול להיות מועיל בהבנת מה השתבש וכיצד להימנע ממצבים דומים בעתיד. כשאנחנו ממקדים תשומת לב שלנו במסוגלות שלנו (או העדרה בנקודת זמן מסוימת בחיים שלנו) כסיבה אפשרית למשבר, אנחנו יכולים לנווט את עצמנו ולהחזיר את הכוחות הנדרשים במידת הצורך. לדוגמה, אם יש לך נטייה לקחת על עצמך יותר מדי אחריות, ייתכן שהדבר הוביל לשחיקה או ללחץ. על ידי זיהוי נטייה זו, אתה יכול לעבוד על הצבת גבולות טובים יותר ולתעדף טיפול עצמי.

נקודת התחלה

כאשר מתמודדים עם חווית חיים שלילית, חשוב לתחום אותה בזמן. להרהר בנקודת המוצא, אמצע וסוף שלה. להבין מה עלול היה לגרום למצב. זה עשוי להיות כרוך בבחינת הפעולות או ההחלטות שלך בתקופה הזו, או שזה עשוי להיות תוצאה של גורמים חיצוניים כגון אסון טבע, אובדן עבודה, מערכת יחסים או אירוע טראומטי. זיהוי נקודת ההתחלה, אמצע וסוף של המצב – יכול לעזור לך לתחום את התקופה, להבין טוב יותר את המצב ולהימנע מחוויות דומות בעתיד.

יכולת להערכה עצמית לעומת האשמה עצמית

חשוב להכיר בהבדל בין הערכה עצמית להאשמה עצמית כאשר מתמודדים עם חוויה שלילית. הערכה עצמית כרוכה בהכרה בערך ובערך שלך כאדם, בעוד שהאשמה עצמית כרוכה בהאשמת עצמך במצב. אמנם זה טבעי להרגיש אחריות למה שקרה, אבל חשוב לזכור שאינך האחראי הבלעדי לתוצאה. לקיחת אחריות על המעשים שלכם ולמידה מהניסיון יכולות להיות מועילות, אבל חשוב גם להיות אדיב וסלחן כלפי עצמך.

השוואה לאחרים

כשאנחנו מסתכלים מסביב, נשמע שכולם מתקדמים ורק אנחנו תקועים במקום. השוואת החוויה שלך לאחרים יכולה להיות מפתה, אבל חשוב לזכור שהמסע של כל אחד שונה. זה לא מועיל למזער את החוויה שלך או להרגיש שאתה צריך להתקדם מהר יותר בתהליך הריפוי שלך. התמקד במסע שלך ובמה שאתה צריך לעשות כדי להתקדם. ואם כבר להשוות, אז רק לעצמך – נקודת המוצא האישית שלך, איפה היית אתמול ואיפה ברצונך להיות מחר – ביחס לאיפה שאתה היום.

הנה כמה אסטרטגיות שעשויות לעזור לכם להתמודד עם ניסיון חיים "שלילי":

  1. להכיר ולקבל את הרגשות שלך: חשוב להכיר ולקבל את הרגשות שאתם חווים כתוצאה מהחוויה השלילית. הרשו לעצמכם להרגיש עצובים, כועסים, פגועים, או כל רגשות שאתם חווים.
  2. חפשו תמיכה: שיחה עם חבר מהימן, בן משפחה או מטפל יכולה להיות מועילה בעיבוד הרגשות שלכם וקבלת פרספקטיבה על המצב. קבוצות תמיכה עשויות גם הן לספק תחושה של קהילה והבנה. חפשו והשתמשו בכל אפשרות שעומדת לרשותכם.
  3. תרגלו טיפול עצמי: עסקו בפעילויות שגורמות לכם להרגיש טוב ותטפלו בעצמכם פיזית, רגשית ונפשית. זה עשוי לכלול פעילות גופנית, מדיטציה, תחביבים או בילוי בטבע.
  4. אתגרו מחשבות שליליות שלכם: חוויות שליליות יכולות לפעמים להוביל לדפוסי חשיבה שליליים. נסו לזהות ולאתגר כל מחשבה או אמונות שליליות שעולות לכם על עצמכם או על המצב שלכם.
  5. מצאו מחדש משמעות ומטרה: מציאת משמעות או מטרה במצב הנוכחי יכולה לעזור מאד להתקדמות שלכם. זה יכול לבוא לידי ביטוי בהתנדבות, עזרה לזולת, חתירה למטרה או מציאת עניין חדש בחיים.

זכרו שכל אחד מתמודד עם חוויות שליליות בצורה שונה ובקצב שלו. נסו להכיר ולקבל רגשות שלכם, חפשו תמיכה ותרגלו טכניקות של טיפול עצמי. מצאו משמעות ומטרה חדשה בחיים. זה יעזור לכם להתמודד עם מחשבות שליליות, כאמור למי שיש "למה" מספיק חזק, יוכל להתגבר על כל "איך". היו סבלניים ואדיבים כלפי עצמכם לאורך כל התהליך.