תחושת זרימה, כפי שתואר על ידי פרופ' מיהאי צ'יקסנטמיהאיי (Mihaly Csikszentmihalyi) בספרו "זרימה" (The Flow), היא מצב נפשי שבו אדם שקוע לחלוטין בפעילות, מרגיש מלא אנרגיה וממוקד. מצב זרימה זה לא רק מהנה אלא גם מוביל להגברת הפרודוקטיביות, יצירתיות וסיפוק כללי בחיים. מהם המאפיינים הבולטים של תחושת זרימה? ואיך נוכל לממש אותם בחיים שלנו?

צ'יקסנטמיהאיי מתאר שמונה תכונות מפתח של זרימה שיכולות לעזור לאנשים להגיע לתחושה זו

התכונה הראשונה של הזרימה היא ריכוז מוחלט במשימה שעל הפרק. כאשר אנו נמצאים במצב של זרימה, אנו מרוכזים במלואם בפעילות וכל הסחות הדעת נעלמות. זה מאפשר לנו להיות נוכחים במלואם ברגע ולבצע את המשימה ברמה הגבוהה ביותר שלנו.

התכונה השנייה של הזרימה היא תחושת שליטה. בזרימה, אנו מרגישים כאילו יש לנו שליטה מלאה על הפעולות שלנו ועל תוצאות המשימה. תחושת השליטה הזו מאפשרת לנו לקחת סיכונים ולדחוף את עצמנו לרמות חדשות של הישגים.

התכונה השלישית היא אובדן תחושת העצמי. כשאנחנו בזרימה, אנחנו לא מודאגים מהאופן שבו אחרים תופסים אותנו או מהפעולות שלנו. אנו מעורבים במלואם במשימה ולא מודאגים מאימות חיצוני.

תכונה הרביעית של הזרימה היא תחושת זמן מעוותת. כשאנחנו בזרימה, אנחנו מאבדים את תחושת הזמן ונבלעים לגמרי בפעילות. שעות יכולות לחלוף מבלי שנשים לב לכך, ואנחנו נשארים בתחושת אנרגיה וסיפוק.

התכונה החמישית של הזרימה היא מיזוג של פעולה ומודעות. בזרימה, אנו מודעים לחלוטין לפעולות שלנו ולהשפעה שלהן על המשימה, אך איננו חושבים עליהן במודע. הפעולות שלנו הופכות לאוטומטיות, מה שמאפשר לנו לבצע ברמה הגבוהה ביותר שלנו ללא מאמץ מודע.

התכונה השישית של הזרימה היא תחושת תגמול מהותי. כשאנחנו בזרימה, אנחנו לא מונעים מתגמולים חיצוניים כמו כסף או הכרה. במקום זאת, אנו מונעים על ידי התגמולים הפנימיים של הפעילות עצמה, כגון תחושת ההישג או הצמיחה האישית.

התכונה השביעית של הזרימה היא התמקדות ברגע הנוכחי. כשאנחנו בזרימה, אנחנו לא מודאגים מהעבר או מהעתיד. אנו מרוכזים לחלוטין ברגע הנוכחי ובמשימה שלפנינו.

התכונה השמינית והאחרונה של הזרימה היא תחושת חוסר מאמץ. כשאנחנו בזרימה, אנחנו לא מתאמצים או מתאמצים לבצע את המשימה. במקום זאת, הפעילות מרגישה ללא מאמץ, ואנו מסוגלים לבצע ברמה הגבוהה ביותר שלנו מבלי להרגיש מותשים או סחוטים.

כל אחד בחייו שעשה פעולה מרתקת כזו או אחרת, שהיה לו עניין בה, יכל להרגיש את תחושת הזרימה. צ'יקסנטמיהאיי מסביר בספרו שתחושת הזרימה יכולה להתאפיין באחת או כמה תכונות המתוארות, לאו דווקא כולן. אך תחושת שמחה ואושר מעצם העשייה כנראה היא הדבר המרכזי בעניין.

כדי להשיג את תחושת הזרימה עלינו להיות עם מטרה ברורה. חשוב לקחת בחשבון שצ'יקסנטמיהאיי מתאר את התחושה בסמיכות או תוך כדי פעילות מסוימת, ולא כסטייס בפני עצמו. לכן כשיש לנו מטרה מוגדרת היטב, יש לנו יכולת או מיומנות מבוססת להשיג אותה, במשימות שלנו יש משוב על הפעולות שלנו ואנחנו בשליטה על מה שאנחנו עושים – יש סיכוי גבוה שנחווה את התחושה או את הסטייט המיוחד הזה.

הינה 8 טיפים שיעזרו לכם להיכנס לתחושת זרימה:

  1. הגדירו מטרות ברורות: זהו מה אתם רוצים להשיג וצרו תוכנית פרקטית להגיע לשם.
  2. מקדו את תשומת הלב שלכם: נסו להסיר הסחות דעת ושקעו באופן מלא במשימה שלפניכם.
  3. חפשו משוב: קבל מידע מאחרים כדי לעזור לעצמכם לשפר את הכישורים שלכם ולחדד את הגישה לדברים.
  4. אתגרו את עצמכם: השתדלו לדחוף את עצמכם אל מחוץ לאזור הנוחות שלכם ולקחת על עצמכם משימות מאתגרות אך לא קשות מדי.
  5. השתמשו בכישורים שלכם: זהו את הכישורים שלכם והשתמשו במומחיות הנוכחית שלכם כדי להתמודד עם המשימה שלפניכם.
  6. מצאו משמעות: חברו את העבודה שלכם למשהו גדול מכם ומצאו מטרה נעלה לשמה אתם עושים מה שאתם ועושים.
  7. שליטה בחוויה: הרגש תחושת שליטה במשימה ובסביבה שבה אתם עובדים.
  8. תרגלו "חוסר זמן": וותרו על תחושת הזמן ומקדו תשומת ליבכם בכאן ועכשיו (ברגע הנוכחי).

לסיכום, ניתן בוודאות לומר ש-8 הצעדים הללו שמשקפות מאפיינים של תחושת הזרימה כפי שתוארו על ידי Mihaly Csikszentmihalyi הן חיוניות להשגת מצב תודעתי שבו אנו מעורבים ומלאי אנרגיה מהמשימות שאנו מבצעים.8 הפעולות או אם תרצו בחירות, הללו הם לחלוטין בשליטה שלנו. לכן על ידי הבנה ויישום של הצעדים הללו, אנו יכולים לפעול ליצירת סביבה שבה נוכל להשיג תחושת זרימה ולחוות את היתרונות הרבים הנלווים לכך. בין אם זה דרך עבודה, תחביבים או פעילויות אחרות, מצב הזרימה הוא כלי רב עוצמה למיצוי מלוא הפוטנציאל שלנו ולחיות חיים מספקים.