אבל ואובדן הם חלק בלתי נמנע מהחוויה האנושית. בין אם זה מוות של אדם אהוב, סיום מערכת יחסים, אובדן עבודה או כל שינוי גדול אחר, אירועים אלו יכולים להשאיר אותנו המומים, חסרי אונים והרוסים. עם זאת, חשוב לזכור שאין דרך "נכונה" אחת להתאבל, וכל אחד מעבד את רגשותיו בצורה שונה.

גם בתת מודע שלנו ישנם חלקים שעדיין מתאבלים על אירועים מהעבר. כמו בכל מערכת יחסים, גם התת מודע שלנו לעתים קרובות שומר על קונפליקטים לא פתורים, מתאבל על החיים ולא משחרר. כתוצאה מזה, אנחנו יכולים לחוות תקיעות בתחומים שונים של החיים, שהמוח שלנו קישר באופן אסוציאטיבי עם אותם זיכרונות לא פשוטים מהעבר. כל עוד לא נעשה עבודה פנימית חומלת ומשחררת את החלקים הללו, לא נצליח לפרוץ את הדרך.

מתאמן שהגיע אליי לתהליך ליווי, התלונן על קושי בתהליכי שיווק. כל פעולה שנגע בה התלווה עם תחושת כבדות וסבוטאז' עצמי. כל פעם משהו עצר אותו. התוצאות, בתחושה שלו – כאילו התמסמסו והפעולות לא הניבו פרי רצוי. אחרי חקירה קצרה, גילינו שתת מודע שלו קישר קונפליקט של גיל העשרה שלו (סיטואציה עם ההורים, בה חווה תחושת אובדן ופרידה) – עם.. התקדמות בחיים. לכן היום, בעודו סוחב תחושות הפרידה והעצב הישן – חלקים אלו בתוכו חיבלו בו וחסמו אותו לממש את עצמו ולחיות חיים מלאים שבאמת רצה. תהליכי שיווק כצעד כלפי העתיד – היו נעולים מאחורי סורגים של קונפליקט ישן, לכאורה לא קשור בשום אופן שניתן להסבר "היגיוני" לתהליכי שיווק בעסק היום.

ישנם חמישה שלבים של התמודדות עם אבל ואובדן המוכרים בדרך כלל על ידי פסיכולוגים, והבנת השלבים הללו יכולה לעזור לנו לנווט את הרגשות שלנו ולהשלים עם האובדן שלנו. גם אם אנחנו פוגשים אותם באותם חלקים פנימיים וזיכרונות לא פתורים מהעבר – שחוסמים את העתיד שלנו.

הַכחָשָׁה

השלב הראשון של אבל ואובדן הוא הכחשה. זה כאשר אנחנו מנסים לדחות את המציאות של המצב ולשכנע את עצמנו שהכל עדיין בסדר. אנו עשויים לנסות להתעלם מהרגשות שלנו, להקהות את עצמנו בהסחות דעת או להימנע מלדבר לחלוטין על האובדן. הכחשה יכולה להיות מנגנון התמודדות שעוזר לנו להגן על עצמנו מהכאב העצום של האובדן שלנו. עם זאת, חשוב להכיר בכך שהכחשה היא רק פתרון זמני, ובסופו של דבר נצטרך להתעמת עם הרגשות שלנו כדי להתקדם.

כַּעַס

השלב השני של אבל ואובדן הוא כעס. זה כאשר אנו מתחילים להרגיש מתוסכלים, ממורמרים, ואפילו כועסים על המצב או על האנשים המעורבים. אנו עשויים להרגיש כאילו התייחסו אלינו בצורה לא הוגנת, או שאנו עלולים להפנות את הכעס שלנו כלפי האדם שאיבדנו. כעס יכול להיות רגש עוצמתי וסוחף, וחשוב למצוא דרכים בריאות לבטא ולעבד אותו. זה עשוי לכלול שיחה עם חבר או בן משפחה מהימנים, כתיבה ביומן או פנייה לעזרה מקצועית.

הִתמַקְחוּת

השלב השלישי של אבל ואובדן הוא מיקוח. זה כאשר אנו מתחילים לעשות עסקאות עם עצמנו או עם כוח עליון בניסיון להפוך את האובדן או למצוא דרך להתמודד. אנו עשויים להבטיח לשנות את ההתנהגות שלנו, להקריב קורבנות או לעשות כל דבר כדי להחזיר את מה שאיבדנו. מיקוח יכול להיות דרך לנסות ולהחזיר לעצמנו שליטה על הרגשות שלנו, אבל חשוב להכיר בכך שלא תמיד אנחנו יכולים לשנות את מה שקרה.

דִכָּאוֹן

השלב הרביעי של אבל ואובדן הוא דיכאון. זה כאשר אנו מתחילים להרגיש את מלוא משקל האובדן שלנו ומציאות המצב שלנו שוקעת פנימה. אנו עלולים להרגיש עצובים, ריקים וחסרי תקווה, ומתקשים למצוא שמחה בדברים שנהנו מהם. דיכאון יכול להיות רגש קשה ומבודד, אבל חשוב לזכור שזה חלק טבעי מתהליך האבל. חיפוש אחר תמיכה מחברים, משפחה או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכול להיות מועיל בהתמודדות עם דיכאון.

קַבָּלָה

השלב האחרון של אבל ואובדן הוא קבלה. זה הזמן שבו אנחנו מתחילים להשלים עם האובדן שלנו ומתחילים למצוא דרכים להתקדם. קבלה לא אומרת שאנחנו שוכחים ממה שאיבדנו או מפסיקים להרגיש עצובים בגלל זה, אלא שאנחנו לומדים לחיות עם האובדן שלנו ולמצוא דרכים לכבד את הזיכרון של מה שאיבדנו. קבלה יכולה להיות תהליך הדרגתי, וחשוב להיות סבלניים ואדיבים עם עצמנו בזמן שאנו מנווטים את הרגשות שלנו.

לסיכום, אבל ואובדן הם חוויות מורכבות ומאתגרות, אבל הבנת חמשת שלבי האבל יכולה לעזור לנו לנווט טוב יותר את הרגשות שלנו ולמצוא דרך קדימה. למרות שתהליך האבל של כל אחד הוא ייחודי, הכרה בשלבים השונים של האבל יכולה לעזור לנו להרגיש פחות לבד בכאב שלנו ולמצוא דרכים להתמודד עם האובדן שלנו. בין אם זה דרך חיפוש אחר תמיכה מאחרים, תרגול טיפול עצמי או מציאת דרכים לכבד את הזיכרון של מה שאיבדנו, יש דרכים רבות לריפוי וקבלה.

בעת שנעבור באופן טבעי ומדורג את השלבים גם עם החלקים מהעבר, נצליח להיות פתוחים להזדמנויות הקיימות עבורנו בהווה ולממש את העתיד שלנו. תהליך שספרציה שעבר המתאמן שלי בתהליך לקח מספר שבועות. אך ברגע שסיים אותו, הרגיש לפתע כוחות מחודשים ושיתף, כאילו כל אותה אנרגיה מהעבר שהובילה אותו למקום עצור וסבוטאז' עצמי, חזרה אליו בגדול – ושינתה באופן ניכר את איכות הפעולות השיווקיות שלו והובילה לתוצאות די ברורות ומוחשיות.