בדיון הקודם דיברנו על אהבה עצמית ואיך ניתן לממש אותה באמצעות פתרון קונפליקטים בתת מודע שלנו. באופן עקיף נגענו במושג הרבה יותר רחב, – אותם היבטים תת הכרתיים בתוכנו שמשפיעים לא רק על תחושת האהבה עצמית, אלא גם על חווית השלמות וקבלה עצמית. בפסיכותרפיה היונגיאנית המושג מכונה צל.

בשנים אחרונות אני עובד באופן אינטנסיבי עם טכניקה "דלתא" לשחרור חסמים רגשיים מהתת מודע. הטכניקה התגלתה כיעילה מאד בכל מה שקשור להגשמה עצמית ומימוש מטרות אישיות ועסקיות. מה שאני אוהב במיוחד ב-"דלתא", שאפשר להגיע לקונפליקטים מאד מדויקים שקשורים לנושא הבעייתי בחיים, ודרך פרימה שלהם, לממש מטרות חשובות ורצויות ממש בקלות. 

אמנם חשוב לציין, עבודה עם התת מודע משפיעה על החיים שלנו באופן רוחבי ומשמעותי הרבה יותר מאשר השגה של מטרות נקודתיות. פרימה של קונפליקטים פנימיים בתת מודע הופכת את החיים לקלים וזורמים יותר. כתוצאה מעבודה תת הכרתית נרפאים חלקים כואבים בתוכנו, ואנחנו הופכים לאנשים שלמים ומשמעותיים יותר.

מהו צל ואיך הוא משפיע עלינו?

לפני שנעמיק בממלכת התת מודע, חשוב להבין את מושג הצל, כפי שהוצג על ידי קרל גוסטב יונג, פסיכיאטר נודע ותלמידו של פרויד. הצל מייצג את החלק הלא מודע באישיות שלנו, לעתים קרובות בניגוד לדימוי העצמי הנתפס שלנו. העיסוק בצל יכול להיות מאתגר, שכן הוא מקיף היבטים שאנו עשויים לדחות או להכחיש בתוכנו. היבטים אלו מעוצבים לרוב על ידי החינוך שלנו, ההשפעות התרבותיות והחוויות שמתנגשות עם הערכים המודעים שלנו.

למה הצל נתפס אצל רובנו כשלילי?

הצל לרב נתפס כמושג שלילי. אנחנו מעדיפים להתעלם, להחביא או לברוח ממנו מאשר להתעמת איתו. מדובר באותם חלקים בתוכנו, בד"כ פרי השפעה של חינוך שקיבלנו או הקשר תרבותי שגדלנו בו, שאנחנו לא רוצים להזדהות איתם, מעדיפים לדחוק הצידה או כל פינה אפשרית.. העיקר לא לפגוש, לא להכיר ולא לקבל.

למה חשוב לעבוד עם הצל?

המיכל לאותן האיכויות שאנחנו שוללים בתוך עצמנו (על אף קיומן) הוא התת מודע שלנו. כאן נצברים ניסיונות חיים, מושגים, הבנות, התנסויות שלא אהבנו, לעתים אפילו הגעילו אותנו או גרמו לאי נוחות או תיאום עם הערכים המודעים שלנו. כתוצאה מפעולה מנטלית מסוג זה, חלקים ניכרים מאישיות שלנו יכולים להישלל, ליצור חסמים רגשיים, לבלום או לחסום אנרגיה של החיים ולהחביא משאבים פנימיים כמו כשרונות, יכולות ותעצומות נפש חשובות. 

כתוצאה מכל הנאמר לעיל, במקום לגדול, לצמוח, לממש ולחגוג את החיים, אנחנו עשויים להפוך לקטנים, מחוסרי יכולת, חלשים נפשית. ולעתים גם לאמץ התנהגויות או מצבי תודעה של דכאון, פחד או חרדות. ההיפך הגמור ממה שאנחנו באמת רוצים.

עבודה עם הצל חיונית לצמיחה האישית שלנו. על ידי הכרה וקבלת חלקים דחויים אלה, אנו יכולים לרפא פצעים רגשיים, להחזיר לעצמנו חלקים אבודים באישיותנו ולהיעזר במשאבים החבויים, הכישרונות והכוחות הנפשיים שלנו. אי טיפול בצל עלול לגרום למחסומים רגשיים, לדלדול אנרגיית החיים ולירידה בתחושת הערך העצמי.

איך נזהה את הצל ומה אנחנו יכולים לעשות איתו?

הצל מתבטא לעתים קרובות בשלוש דרכים עיקריות:

טריגרים: אנו מוצאים את עצמנו לעתים קרובות נרגזים מהתנהגויות או תכונות מסוימות אצל אחרים. טריגרים אלה משקפים לרב היבטים של עצמנו שאנו נאבקים לקבל או לשלב.

קסם: כשתכונות או התנהגויות מסוימות אצל אחרים שובות אותנו, מעוררות התפעמות או הערצה, זה עשוי להצביע על רצונות או שאיפות נסתרות בתוך הצל שלנו.

קנאה: כאשר אנו חשים קנאה כלפי אחרים, זה יכול להיות סימן לכך שיש להם תכונות או הישגים שאנו חושקים בהם אך דיכאנו או הכחשנו בתוכנו.

מה אומרת חכמת הקבלה על הצל?

למרות האינסטינקט שלנו להירתע מהצל, חיוני להכיר בכך שהוא חלק אינהרנטי מאיתנו. במקורות שלנו הצל משול ליצר הרע כמטפורה לחלקים שאנו נעדיף לדחות או להילחם בהם. אמנם הניסיון להכחיש, להתעלם או להאבק עם הצל רק מנציח את כוחו עלינו, במקום להצמיח אותנו.

"כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"

חכמת הקבלה מצביעה על המצב שיצר הרע יכול לשמש אותנו כמנוע לצמיחה. במקום לבטל את החומר, תורה ומצוות מציעות לאדם לקדש אותו. לכל אחד יש צל. לאנשים קטנים – צל קטן. לאנשים גדולים – צל גדול. כדי לצמוח ולגדול, יש צורך להגדיל את הרצון שלנו לקבל, כלומר את היצר שלנו, ובמקביל, להשפיע מעשים טובים בעוצמה אף גדולה יותר.

מהן 5 המתנות שהצל מחביא מאיתנו ואיך לקבל אותן בחזרה?

במקום לפחד מהצל, עלינו לאמץ אותו ולצמוח לצדו. על ידי טיפול בריא ומטיב עם הצל, נוכל לחשוף את המתנות שהוא מחזיק עבורנו. מתנות אלו מתבטאות בתחומים שונים בחיינו:

  1. תסמינים פסיכוסומטיים: מחלות או תסמינים פיזיים הקשורים ללחץ רגשי או פסיכולוגי יכולים לדעוך או אפילו להיעלם כאשר אנו מטפלים בקונפליקטים הבסיסיים בתוך הצל שלנו.
  2. תכונות אופי וחוויות קיצון: רגשות קיצוניים, חרדות או פוביות יכולות להיחשף לאור ולהתאזן כתוצאה מעבודה עם הצל, מה שמוביל לצמיחה אישית ולתחושת איזון ושיווי משקל רבה יותר.
  3. יחסים בין אישיים: על ידי ריפוי הקונפליקטים הפנימיים בתוך הצל שלנו, היחסים שלנו עם אחרים יכולים להשתפר, אנחנו עשויים להפסיק להשליך את הקונפליקטים שלנו על אחרים, ולהתחיל לטפח קשרים בריאים יותר ואינטראקציות משמעותיות יותר עם הזולת.
  4. כישרונות ויכולות נסתרים: הצל מסתיר לעתים קרובות פוטנציאל שלא מנוצל וכישרונות שלא התגלו. על ידי אימוץ ושילוב הצל, אנו פותחים את המתנות הנסתרות הללו, ומאפשרים להן לפרוח.
  5. אנרגיה מוגברת: עבודה עם תת המודע משחררת אנרגיה חסומה, מחייה את הווייתנו ומספקת לנו תחושה מחודשת של חיוניות ומוטיבציה. לעתים קרובות זה יכול לבוא לידי ביטוי בתחושה פיזית גופנית ממש, מוטיבציה, דחף וכוח להמשיך לעשות, מעבר למה שהיינו מסוגלים או רוצים לפני.

מערכת יחסים שלנו עם אלימות (כעס), סקס ומוות

במהלך עבודה עם הצל, אנו עשויים להיחשף למערכת יחסים שלנו עם 3 נושאים חשובים הבאים:

אלימות (כעס): חרדות או פוביות שורשיות עשויות לצוץ במהלך עבודת צל, ולעתים לחשוף דפוסי התנהגות הקשורים לאלימות (אנרגיה של כעס) או לדפוסים של פאסיב אגרסיב (אלימות או כעס שאדם מפנה כלפי עצמו). על ידי התייחסות לדפוסים הללו, נוכל לטפח ריפוי וצמיחה.

מיניות: מיניות יכולה להיות נושא טאבו עבור אנשים רבים, ולעתים קרובות מובילה לרצונות מודחקים או עכבות. חקר הצל יכול לעזור לנו לשחרר בושה ואשמה, ולהוביל לחוויה מינית בריאה ומאוזנת יותר.

מוות: מערכת היחסים שלנו עם המוות היא מורכבת, מכיוון שאנו מכירים בו-זמנית בבלתי נמנע שלו ולעתים קרובות אנו מרגישים לא מוכנים או עמידים בפני נוכחותו. עיסוק בצל יכול לעורר דיונים סביב תמותה, ולאפשר ריפוי וקבלה עמוקים.

לסיכום, העבודה עם הצל היא מסע טרנספורמטיבי לקראת גילוי עצמי, קבלת החלקים הסמויים בתוכנו ותחושת שלמות. על ידי אימוץ ההיבטים הדחויים של עצמנו, אנו יכולים לרפא פצעים רגשיים, לפתוח פוטנציאלים נסתרים ולטפח תחושה עמוקה של אהבה עצמית והגשמה. זכרו, אין לחשוש מהצל אלא לאמץ אותו, שכן בתוכו טמונים המפתחות לצמיחה האישית ולשלמות שלנו.