כתיבת תוכנית עסקית ליזם בתחילת דרכו או אחד שלא מנוסה בתחום, יכולה להישמע משימה קשה ומסובכת שאין כמותה. שילוב שני המילים ביחד “תוכנית” ו-“עסקית”,תסכימו, נשמע משהו גדול מאד ואולי לא בר ביצוע עבור בן אדם מן השורה.

החדשות הטובות הן שהילה של יוקרה שסובבת את המושג של “תוכנית עסקית” והמרחיקה אותנו מהיכולת שלנו ליצור אותה בעצמנו לא לגמרי אמיתית. ביחס לחשיבות שיש לכלי הזה להצלחת העסק שלנו, מאמר נוכחי כנראה ייתן לכם מבט שונה להסתכל על תוכנית עסקית ואפילו ליצור אחת משלכם, בקלות וללא שום מאמץ.

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית הינה תוכנית פעולה של העסק, המביאה אותו להצלחה הרצויה.

מי ולמה צריך תוכנית עסקית?

יש שתי סיבות מרכזיות שיזם ממוצע עשוי להצטרך לתוכנית עסקית.

סיבה ראשונה היא שתוכנית עסקית הינה מעין תוכנית מתאר של פעולות של היזם, תוכנית פעולה שלב אחרי שלב,שבה היזם פורס בפני עצמו את דרכו העסקית בצורה כתובה. בתוכנית הוא מגדיר לעצמו את היעד המרכזי (חזון)וחשיבותו. זהו המקום שבו הוא מגדיר לעצמו מתי פעולה מסוימת תחשב בעיניו כהצלחה ומתי לא. מעבר לצעדים וניתוח הסביבה העסקית שלו, תוכנית עסקית תשמש עבורו תוכנית ברירת מחדל שאליה יחזור כדי להמשיך ולהניע את העסק שלו קדימה.

סיבה שנייה להכנת תוכנית עסקית היא קבלת מימון בנקאי או פנייה למשקיעים. במאמר הנוכחי, אין מטרתי להרחיב בנושא, ולהיכנס לאלמנטים חישוביים שאולי יאפיינו תוכנית כזאת יותר. אמנם אציין מכנה משותף מרכזי אחד בין ליצירת תוכנית עסקית עבור יזם ובין אחת עבור משקיע חיצוני והוא יצירת בהירות לגבי העניין המרכזי סביב הפעילות העסקית.

המטרה המרכזית בהכנת תוכנית עסקית הינה ליצור שקיפות ובהירות בצעדים שעל היזם או בעל עסק לבצע כדי להגשים את המטרות העסקיות שלו. תוכנית עסקית הינה מבחן ההתכנות של העסק, עוד בטרם שיצא לפועל מרמת המחשבה והתכנון למעשה.

איך צריכה להראות ומה צריכה לכלול תוכנית עסקית טובה?

תוכנית עסקית טובה תהיה קצרה, ממוקדת ובהירה לגבי המטרות שהיזם שם לעצמו, סביבת הפעולה שלו, תיתן דעת על הצורך המרכזי שהעסק שלו עונה ועל מתחרים הפועלים בשוק. תוכנית זאת תתאר את המוצר של העסק על כל יתרונותיו ותסביר בצורה עניינית למה מוצר זה אכן הולך לספק את הצורך של הלקוח הסופי בצורה הטובה ביותר.

למעשה, תוכנית עסקית הינה התוואי של היזם, ‘מסלול על’ שעליו לחזור אליו כל פעם מחדש כדי להבטיח את התקדמות העסקית בצורה ישירה, בטוחה וודאית ככל האפשר.

נשמע מסובך? הרבה פחות. נכון?

ממה להתחיל לכתוב תוכנית עסקית?

השאלה הראשונה שעל היזם או בעל עסק לשאול לפני שהוא כותב תוכנית עסקית היא מה אני רוצה? מה המטרה המרכזית שלי ביצירת העסק שלי? מה אני מתכוון להפיק מכך. אילו רצונות ומאווי ליבי אני רוצה לספק תוך כדי מתן פתרון וסיפוק הצרכים של הלקוח שלי.

הגדרת מטרת-על או החזון

בנוסף, מטרת על או חזון תכלול את בשורה שהעסק הזה מביא לעולם? מה היא המטרה הגדולה שלו? איזו תרומה הוא תורם.

תשובה לשאלה זאת תהיה זמינה לרב היזמים בתחילת דרכם. מכיוון שתשובה לשאלות אלו טמונה ברעיון שהדליק את היזם ליזום את מיזמו מלכתחילה.

וודאו שתוכנית עסקית אכן משקפת את הכוונות שלכם

שימו את הדברים על הנייר. לטשו את המטרה הגדולה, עד שתקבלו בהירות לגבי מה שכתבתם. האם יש פער בין הכוונות שלכם ולבין הדברים הכתובים? אם כן, וודאו להסיר אותו. עיוורן לעולם לא הצד החזק של עסק מצליח.

כדי להסיר פערים כאלו, תפנו לבן אדם לא מעורב באמצעות שאלה – מה אתה מבין ממה שכתבתי פה.

הגדרת יעדים

הגדרת מטרה מרכזית היא חשובה שאין כמותה. מטרת על היא המצפן שלכם להצלחה לאורך כל הדרך. ככל שתהיו בהירים יותר עם עצמכם, כך ירווח לכם יותר.

כדי לייעל את המאמץ שלכם, אני ממליץ להשתמש בטכניקה S.M.A.R.T להגדרת יעדים חכמים, כדי ליצור מטרות ספציפיות וממוקדות יותר.

למאמר אודות טכניקת S.M.A.R.T:

http://www.facebook.com/note.php?note_id=228036963884432

יעדי משנה ופעולות

עסקים גדולים שואלים שאלות גדולות, אבל הם לא מסתפקים רק בזה. שלב הבא שלכם ביצירת תוכנית עסקית מנצחת יהיה לפרוט את החזון הגדול ליעדי משנה, משימות ופעולות ברות ביצוע שאפשר ליישם כבר עכשיו כדי להתקדם ליעד,המטרה הגדולה שלכם.

לכן אחרי שיצרתם את המטרה העיקרית שלכם שהיא הגדרת הרצון הכללי שלכם (יש אומרים חזון או מטרת על), מפו את הפעולות שעליכם לבצע כדי להגשים את המטרה המרכזית הזאת בחיים.

לכל פעולה יהיה יעד משנה, עם תוצאה רצויה שתרצו להשיג.

לדוגמא, אם יש לכם עסק לאימון, מטרת על של העסק שלכם תהיה לדוגמא, להפיץ את בשורת האימון האישי בקרב האנשים ברחבי העולם.

לכן מטרה עסקית ראויה של העסק שלכם עשויה להישמע כמו – הקמת עסק אימון אישי מצליח שייתן פתרונות אימון אישי מעולה לציבור הולך וגדל של אנשים בארץ ובעולם.

מטרות משנה (יעדי משנה) תלוי באסטרטגיה העסקית שתבחרו לנקוט עשויים להיות:

  • העברת סדנאות העשרה והרצאות ממוקדות נושאים אימונים בוערים,
  • הקמת פעילות תוכן עשירה באמצעות הפעלת אתר, בלוג או דף אוהדים בפייסבוק,
  • הקמת חנות וירטואלית למכירת תוכניות אימון בתשלום שווה לכל כיס,
  • וכך הלאה.

כל יעד משנה, פעולה או משימה שקיבלתם, ניתנת לחלוקה לתתי משימות. מומלץ לעשות את זה עד לרמה שכל משימה תהיה מספיק בהירה וברורה כדי ליישם אותה בשטח.

חשוב לסנכרן את יעדי משנה עם מטרת על

שאלת מפתח לאפקטיביות של כל פעולה תהיה – האם הפעולה / המשימה מקדמת אותי ל-‘מטרת על’ שלי או לא?תשובה חיובית כמובן תיתן אור ירוק לביצוע והגשמה של היעד הזה בחיים.

ניתוח שוק: מתחרים, לקוחות, ספקים וסביבה העסקית

תוכניות עסקיות טובות ינתחו את פעילות העסק בהשוואה לפעילות של מתחרים שלהם בשוק תוך הבלטה של יתרון תחרותי שלהם. תוכניות אלו ינתחו את צרכי הלקוח שלהם ויפרטו באופן מדויק מה ולמה עשוי להשביע את רצונם. אם יש לכם ספקים שאתם תלויים בהם, או הפוך כשיש לכם גישה לפתרונות וספקים מיוחדים שמאפשרת לכם ליצור יתרון עסקי, גם אלו ישמשו לנתונים חשובים בתוכנית עסקית מנצחת.

היבטי מימון בתוכנית עסקים

.תוכנית עסקית טובה תנתח מראש את הריווחיות שלכם ותאפשר לכם לראות דרכים יצירתיות לשיפור הריווחיות של העסק. עסק בריא הוא קודם כל עסקי מרוויח. ללא רווחים או בשפה המקצועית תשואה, לעסק שלכם – בלי לזלזל בהיבטים חברתיים ושירותיים שהעסק שלכם מספק לקהילת הצרכנים שלכם – ללא שורת רווח, לעסק שלכם אין זכות קיום. לכן בתוכנית העסקית שלכם עליכם לשקף את התכנון הכלכלי. הן ברמה החודשית (דוח מאזן) והן ברמה השנתית (דוח רווח והפסד).


נוסחת ההצלחה הכלכלית הינה פשוטה: הכנסות – הוצאות > 0.

רק כאשר ההכנסות מהעסק יהיו גדולות או לפחות שוות להוצאות, ניתן יהיה להחשיב את העסק לעסק מצליח וריווחי מבחינה כלכלית. בעוד שהוצאות מתחלקות להוצאות קבועות ומשתנות, על בעל העסק לדאוג ליצירת תזרים הכנסות מספק שיכסה על שני סוגי ההוצאות. נקודת האיזון (break-even) תאפשר לנו להכיר במציאות שבה העסק מצליח ומשגשג.

החלק המימוני בדומה לחלקים קודמים של התוכנית העסקית מסכם את המסמך של התוכנית על ידי רשימה של פעולות ותוכנית עבודה מסודרת שמאפשרת לעסק תוך פרק זמן של מספר שנים להגיע לנקודת האיזון ואף לעבור אותה. גם אם אין בידיכם מספרים מדוייקים – בכל זאת מדובר על עתיד שאיננו יכולים לנבא – הרי תוכנית עסקית מנצחת תספק נתונים ברמת תחזית סבירה ואף מינימלית מבחינת הסיכון.

איך להתכונן לשיחה עם המשקיע?

משקיע נבון לעולם לא ישאל כמה אפשר להרוויח? אלא מה עשוי להשתבש? הוא ירצה לדעת באיזו מידה התכוננתם לתרחישים הכי פחות אופטימיים, כמו נקודות שפל או משבר כלכלי. האם יש לכם תוכנית מגירה במקרה והדברים לא הולכים כמו שצריך? איך אתם מוודאים איתנות כלכלית? תוכנית מגירה או יצירת הכנסות מקבילות לעסק המרכזי עשויות למזער את הסיכונים העסקיים וליצור בטחון וודאות בשירות או מוצר העיקרי שלכם.

לסיכום, הבהירות שאתם משיגים בהפרטה של הפעולות שלכם לפעולות ויעד משנה – ברמה שיווקית, תפעולית וגם כלכלית – יוצרת דיוק שלא ניתן לקבל בשום דרך אחרת, מאשר יצירת תוכנית עסקית כתובה שתשרת אותכם לאורך כל הפעילות העסקית שלכם.

השתמשו בתוכנית עסקית הכתובה כמצפן דרך שלכם

לסיום, חשוב לזכור שמטרה של תוכנית עסקית היא לשמש עבורכם מצפן דרך שיכוון אותכם צעד אחרי צעד להשלמת היעד או החזון הגדול שלכם. ככל שתיפרטו את הפעולות ליעדי משנה ברורים יותר, ותצרו בהירות לגבי כל פעולה לחוד(שיהיה לכם ברור מה, איך ומתי עליכם לעשות) כך תוכנית עסקית שכתבתם תעשה את עבודתה נאמנה יותר.