בעשר שנים אחרונות של פעילות שלי בליווי וקידום מנהלים ועסקיםאחת השאלות המתבקשות מבחינת עלות מול תועלת שאני שואל היא שאלת החזר ההשקעה שתהליך אימון מנהלים יכול להניב ללקוחותיי.

האם אימון מנהלים כדאי?

החזר השקעה עונה על שאלה בסיסית שכל בעל עסק שואל את עצמו – האם השקעה במשאב זה או אחר בעסק שלי היא כדאית לי או לא?

בעשור האחרון תהליכי אימון מנהלים תפסו תאוצה ונכנסו באופן ניכר לתודעה הציבורית בישראלתסכימו שנתונים סטטיסטיים מבוססים מחקרים ומספרים בעולםעשויים להיות יותר ממעניינים כרגע.

למי יכול לתרום אימון מנהלים?

נתונים אלו יכולים לתרום לא רק לאנשים ששוקלים לעשות תהליך אימון אישי או עסקי עם עצמם.

הם יכולים להועיל גם לאותם בעלי מקצוע בתחום האימון והטיפוללרבות מטפליםמלווים ומאמנים עסקייםעצם ידיעת הערך שהם יוצרים ובכך תורמים לפוריות והצלחה של הלקוחות שלהם.

המספרים מעידים בעד עצמם

אז הינה מספר נתונים סטטיסטיים שנחשפתי לאחרונה במאמרה של מליקה קילין מארה"ב (Melissa Killeen, www.MKRecoveryCoaching.com), והרי הם לשיפוטכם:

 על פי חברת מנצ'סטר ושות', חברת אימון מפלורידהארה"ב נמצא שהשקעות בתהליכי אימון שעשו לקוחותיהם הניבו להם תשואה ממוצעת והחזר השקעה (ROI) שכיסה באופן ממוצע כמעט פי שש פעמים את העלות של האימון (2001, HR.com)

 במחקר שנערך לאחרונה על ידי כתב עת יוקרתי, Public Personnel Management Journal, ארה"בנמצא שתוכניות הדרכה וניהול סטנדרטיות הגדילו בממוצע של 22% את פריון המנהלים המשתתפים בסדנאות אלואך כאשר תהליך זה שולב עם תוכנית אימון אינטנסיבית בת שבועותהפרודוקטיביות של מנהל ממוצע עלתה ביותר מ– 85%.

 לפי מחקר של מטריקס גלובל, MetrixGlobal LLC, עבור פורצ'ן 500 וקבוצת מחקר "פירמיד”ארה”בנמצא כי תהליך אימון הפיק תשואה 529% על ההשקעהותרם באופן משמעותי רווחים נוספים לעסקים שהשתתפו בואחרי חישובים של תרומה ושיפור העובדים שאימון מנהלים איפשרהמחקר מגלה שההחזר על ההשקעה גדל ועמד על 788% ".

 מחקרם של אוליברוביין ו קופרמן ((Olivero, Bane & Kopermann study (1997) עבור סוכנות עירונית האחראית על המגזר הציבורי היראו כי תוכניות אימון מנהלים ולהכשרת מנהיגות למעשה הרביעו את תוצאות הפרודוקטיביות של המשתתפים (מ-22.4% ל-88%).

 נתון נוסף ממחקר של שנות ה-90 בארה”באפשרויות הצמיחה המתאפשרות באמצעות תהליך אימוןעוזרות למנהלים ליצור שינויים בגישההרגלי עבודהפרספקטיבה ויחסים בינאישיים (McCauley & Hugh-James; Young & Dixon, 1996)

 על פי חברת "החלטות אישיות אינטרניישלנל", חברת ייעוץ כוח אדם מובילה ממיניאפוליסארה"בכ-70% מתוך 1,000 החברות המובילות בעולם נוהגות להטמיע בצורה כלשהי תוכניות אימון מנהלים (אן וינקולהנשיא חברת ייעוץ לאיכותארה"ב, 2000, HR.com)

 בנוסףעל פי מחקר שנעשה בפלורידה כבר בשנת 2001, (Manchester, Inc. 2001) כ-6 מתוך 10 ארגונים מציעים היום למנהלים שלהם תוכניות אימוןצמיחה והתפתחות ו– 20% האחרים מתכננים להציע תוכנית אימון מנהלים בשנה הקרובה.

שיפור ביצועים חד כתוצאה מ- אימון מנהלים

באופן כלליבציטוטים הרווחים במחקרים שנעשו אודות אימון מנהלים והשפעות שלועל אנשיםמרבים להופיע מפשטים הבאים:

  • ביצועים משופרים (הם ברמת היחיד הן ברמה של צוותים עובדים)

  • שיפור ניכר במדדים השונים כמו שורת ריווחיותאיכותיעילותחדשנות ועוד

  • שיפור שירות לקוחות ושינוי משמעותי במיצוב העסק בתודעה הציבורית

  • צמיחה ופיתוח מקצועיבין היתר:

    • שיפור בהצבת מטרות והישגים

    • הגברת ביטחון עצמי והעצמה

    • פיתוח מיומנויות וכישורי עבודה

    • פיתוח מנהיגות

    • היערכות לקידום

  • שיפור בחוויית איזון ותחושת המורל

  • שיפור ניכר ביחסים בינאישיים

  • שיפור בשימור עובדים איכותיים

על פי הארוורד ביזנס ריוויו (Harvard Business Review): "המטרות של אימון מנהלים וניהול איכותי הן זהותלהפיק את המירב מהמשאבים העומדים לרשות הארגון."

אודות ישראל בן דוד

מאמן ויועץ עסקי וארגונימייסד ומנכ"ל ב-"תפוח – ייעוץאימון ופיתוח עסקי". בעל ניסיון של 11 שנים בליווי מנהליםיזמים ובעלי עסקים להשגת לתוצאות רצויות בעסק ובחייםמומחה להתפתחות אישית ורוחניתצמיחה ופיתוח עסקייצירה ומינוף נכסים פיננסים מניביםתלמיד ומורה לחכמת הקבלהבוגר BA במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב (2002).