במאמר זה ברצוני לגעת באופן שבו מתנהל התהליך של אימון עסקי.

מודל של אימון עסקי של תפוח מורכב מ-7 מודולים עסקיים. מודל אימון עסקי זה פותח על ידי מייקל גרבר, מאמן עסקי וותיק בארה”ב, מחבר הספר “המיתוס של היזם האמריקאי”, שזכה להצלחה רבה ב-30 שנים האחרונות בארה”ב ורחבי העולם כולו.

אסטרטגית מטרת הליבה

במרכז המודל של אימון עסקי עומד האדם – יזם, בעלים או מנהל של העסק. בעל העסק או מנהל הוא זה שמכונה גם מטרת הליבה של העסק, המנוע שאיכותו קובעת באיזו מידה העסק יצמח או ידעך. במודול זה של אימון עסקי למנהלים, אנחנו רוצים לדעת ולפתח את מטרת הליבה של העסק, האדם עצמו, מידת התשוקה והעוצמה שלו ליזום ולנהל דברים. שאלות רלוונטיות שנשאלות במהלך האימון הן מהם החיים הטובים שהיזם או המנהל מבקש לעצמו? למה זה חשוב לו? באיזו מידה יש לו את האנרגיה לעבוד על העסק שלו? באיזו מידה הוא מוכשר לקבוע ולהשיג את היעדים העסקיים שלו?

במסגרת האימון המנהל לומד לחבר על הפערים בין המצב הרצוי למצוי. הוא לומד לבטוח בעצמו ולאפשר לעצמו לחלום. באיזו מידה הוא רוצה ונחוש להצליח? ומה הם המניעים שלו להצלחה?

אסטרטגיה עסקית

המטרה של העסק להבטיח רמת איכות חיים גבוהה של היזם או הבעלים שלו, לא הפוך. רבים האנשים טועים לחשוב שעבודה קשה בתוך העסק תאפשר להם הצלחה גדולה יותר. הדבר נתון למחלוקת, בעיקר בשל העובדה, שמטרת העסק והכסף שהוא עושה לשרת את האדם, ולא הפוך – שהאדם ישתעבד לעסק שלו. במיוחד בעסק עצמאי, שבו הבעלים נאלצים לתפקד כ-one man show, הבעיה הופכת לחריפה יותר.

באסטרטגיה עסקית, אנחנו בודקים כמה כסף האדם רוצה להרוויח ובאיזו מידה עסק נוכחי מתאים למטרה הזאת. מה הן עלויות ההשקעה הנחוצות לעסק שלו ובאיזו מידה, התעשייה שבה העסק נמצא תואם את הכישורים ואהבת נפשו של היזם. אחד הדברים המשמעותיים, שנבחנים במסגרת האסטרטגיה העסקית היא המצאות של הלקוחות בסביבה העסקית של העסק. בלי לקוחות הרי אין לעסק כל ממשות פיננסית.

אסטרטגיה שיווקית

במודול זה של אימון עסקי אנחנו רוצים לדעת מי הם הלקוחות של העסק, איפה הם נמצאים, מה ואיך הם אוהבים לצרוך את המוצר שלהם. להבדיל מרצונות של היזם או בעלים של העסק, רצונותיהם של הלקוחות שלו ילבשו צורה שונה, לכן זה המקום לבדוק איך הם אוהבים לקבל את המסר השיווקי ומהי התנהגות הרכישה שלהם. מושגים של פסיכוגרפיה ודמוגרפיה של קהל היעד של הצרכנים הם מילות מפתח לאבחון האסטרטגיה השיווקית.

אסטרטגיה ארגונית

בכל ארגון, קטן או גדול ככל שיהיה, יש חשיבות גדולה לחלוקת תפקידים נבונה ויצירת בהירות לגבי הפונקציות השונות בו. בין אם זה רכש, ייצור, תפעול, שירות, שיווק או כספים. לכל תחום כזה, יש משימות יומיות, אחריות ודיווח שצריכים לענות לסטנדרטים הנקבעים על ידי ההנהלה של העסק. אחריות של מנכ”ל הינה לדאוג שכל הפונקציות בארגון יתפקדו בסנכרון מלא ויתנו מענה מיטבי למטרה המרכזית של העסק – לתת שירות ולספק צרכים של הלקוחות בצורה המיטבית ביותר. לארגון וחלוקת תפקידים יש חשיבות מכרעת. באימון עסקי מול מנהלי המחלקות השונים, אנחנו רוצים לוודא שכולם מודעים להגדרות התפקידים שלהם ופועלים בסנכרון מלא עם מטרת-העל של העסק.

אסטרטגיה ניהולית

אתם לא צריכים מנהלים טובים אלא מערכת ניהולית נכונה. רבות הטעויות שנעשות בחברות וארגונים כשהם מחפשים אנשי ניהול מנוסים או מוכשרים במיוחד. לרב, כוח אדם זה יקר ודעתן מדי. מה שאתם באמת צריכים זה מערכת של סטנדרטים נבונה – כללים ותהליכים מובנים שתוכלו ללמד כל איש צעיר, רעב ללמידה ולצמיחה אישית ומקצועית. בצורה זאת, אתם יכולים להגדיר ולקבוע את הטון שלכם בעסק ולוודא שליטה מיטבית במערכת הניהולית של העסק שלכם.

אסטרטגיה משאבי אנוש

אחת הבעיות הנפוצות של עסקים הינה לשמור על אנרגיה ומוטיבציה גבוהה של הצוות שלהם. איך אפשר לעשות זאת בלי להשקיע כסף רב? על מה חשוב לשים דגש? ואיך יוצרים תרבות ארגונית מנצחת? כל אלו באים לידי ביטוי בניהול מערך כוח האדם שלכם. לכך אנחנו מכנים מודול של ‘אסטרטגית משאבי אנוש’ (אימון עסקי / אימון אישי למנהלים / תפוח – אימון אישי לאנשים ועסקים).

אסטרטגיה ניהול מערכות

מודל אימון עסקי זה מגדיר ומשלב באופן מאוזן בין המערכות הפיזיות (הקשות) והרכות של העסק. מודול זה מאפשר לכם לסנכרן וליצור הרמוניה בין כל הפונקציות השונות בעסק בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, מודל של אימון עסקי בתפוח מתחילה במערכת יחסים של היזם או המנהל בינו לבין עצמו. לרב, דווקא במערכת יחסים זאת טמונות רב האתגרים והמתנות שיזם או מנהל יכול להפיק מתהליך אימון עסקי. יחד עם זאת, כשמערכת יחסים זאת נקייה ומאפשרת, ניתן לגעת באופן נקודתי באסטרטגיות ומודולים האחרים הכלולים ומופרטים לעיל. בשיטת אימון עסקי זאת, ניתן לקבל מענה נרחב ומיטבי למעטפת העסקית ולהביא את העסק שלכם לתפקוד וביצוע ברמה גבוהה שתאפשר לכם ליצור ולהנות מרמת חיים גבוהה יותר.